بررسی نابرابری توزیع ثروت در رمزارزها

نویسنده: امیر شرفی، کارشناسی ارشد اقتصاد، پژوهشگر حوزه رمزارز

نابرابری یکی از موضوعات اساسی و کنونی اقتصاد جهانی است و تمرکز ثروت در دست گروهی خاص و حتی کشورهایی خاص منجر به ظهور پیامدهایی اقتصادی و اجتماعی شده که همه اندیشمندان جهانی را نگران ساخته است.

با ظهور و بروز پدیده رمزارزها، بسیاری از معادلات اقتصاد در صحنه بین‌المللی دستخوش تغییر قرار گرفت. این گروه از دارایی‌ها که بیش از هر چیز باهدف تسهیل مبادلات تجاری فعالیت خود را آغاز کرده بودند، پس از گذشت زمان کوتاهی و با اقبال قابل‌توجه مردم نسبت به آنها، فرصت مناسبی را به‌منظور انباشت و ازدیاد ثروت برای سفته‌بازان فراهم آورد. با بروز چنین مسئله‌ای باب تحقیقات اقتصادی فراوانی باز شد که از جمله آن می‌توان به بررسی میزان نابرابری موجود در این فضا اشاره کرد.

یکی از انواع نابرابری که در اقتصاد بیشتر بدان پرداخته شده است، نابرابری درآمدی است که شناخته شده ترین شاخص برای سنجش آن ضریب جینی می‌باشد.
شاید بتوان اصلی ترین چالش در زمینه محاسبه ضریب جینی را فقدان داده‌های مناسب دانست که شفافیت و سهولت در دسترسی به داده‌ها در رمزارزها، این چالش را مرتفع کرده است. علاوه بر ضریب جینی، شاخص ناکاماتو نیز می‌تواند تاحدودی بیانگر چگونگی توزیع ثروت در رمزارزها باشد.
دراین‌بین می‌توان شاخص جینی را برای مقایسه و تحلیل روند بلندمدت کاراتر دانست، همچنین شاخص ناکاموتو برای ثبت رویدادها و پویایی‌های آنی شاخص مناسبتری است.
اگرچه پژوهش‌هایی در زمینه محاسبه نابرابری در فضای رمزارزها صورت گرفته است اما باتوجه‌به بدیع بودن و پسینی بودن موضوع نابرابری در توزیع درآمد و ثروت، به نظر می‌رسد که هنوز قضاوت در این زمینه بسیار عجولانه می‌باشد و تصمیم‌گیری در این زمینه نیازمند انجام پروژه‌های مطالعاتی بیشتر و دقیق‌ترمی‌باشد.

جهت دانلود گزارش بر روی دکمه زیر کلیک فرمایید:
در این متن:
نابرابری یکی از موضوعات اساسی و کنونی اقتصاد جهانی است و تمرکز ثروت در دست گروهی خاص و حتی کشورهایی خاص منجر به ظهور پیامدهایی اقتصادی و اجتماعی شده که همه اندیشمندان جهانی را نگران ساخته است.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
Telegram
Email
Print

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز با * مشخص شده است

نوشتن دیدگاه